Szkolenie dla nauczycieli - Cognitus

W sobotę 1.04.2017 było mi dane udać się na szkolenie dla nauczycieli organizowane przez  www.COGNITUS.pl - centrum szkoleń.  Przyznam szczerze, że przez urlop macierzyński, później wychowawczy trochę się zasiedziałam w domu a lada moment czas powrócić do przedszkola i zacząć żyć po części życiem maluchów. Jak widzicie, staram się być na bieżąco zarówno z pracami plastycznymi i ruchem- ćwicząc z Franiem i Stasiem ale to jednak nie to samo. Zawsze są obawy- czy piosenki i zabawy, które już znam będą dla dzieci dość interesujące? Jak skupić uwagę tych niesfornych, mniej skoncentrowanych przedszkolaków? Tego wszystkiego miałam dowiedzieć się na warsztatach i wykładzie organizowanym w Gdańsku.



Do wyboru miałam 3 z 8 warsztatów tj. :

  • NEURODYDAKTYKA – NAUCZANIE PRZYJAZNE MÓZGOWI
  • BUDOWANIE POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI  UCZNIA -OD PRZEDSZKOLAKA DO NASTOLATKA
  • PAMIĘĆ I KONCENTRACJA UWAGI -PRAKTYCZNE TECHNIKI I ĆWICZENIA
  • BAJKOWA TABLICZKA MNOŻENIA
  • GRAFOLANDIA -WSPOMAGANIE ROZWOJU DUŻEJ I MAŁEJ MOTORYKI
  • PIOSENKOWE ZABAWIANKI
  • LOGORYTMIKA
  • WSPÓŁPRACA Z RODZICEM W SYTUACJI TRUDNEJ

Nie żałuję absolutnie swojego wyboru choć mam poczucie, że tej wiedzy nadal mi mało- na logorytmice i grafolandii mogłabym siedzieć i siedzieć. Było kreatywnie, był ruch, piosenki a przede wszystkim Panie pokazały nam, jak uczyć poprzez zabawę - to kocham najbardziej. Część swojej wiedzy już przetestowałam z moimi dziećmi- Staś jest zafascynowany nowymi piosenkami :) Jeśli ktoś tej wiedzy pragnie jeszcze więcej to nic straconego- Cognitus.pl organizuje wakacyjny, tygodniowy kurs, na którym do zdobycia 10 certyfikatów. Wszystko nad morzem ! Uważam, że to super sprawa. Więcej informacji uzyskacie tu --> LETNIA AKADEMIA NAUCZYCIELA.

Przechodząc do warsztatów, które wybrałam- zaczęłam od LOGORYTMIKI. Czym ona jest ? Jest połączeniem metod logopedycznych, wspomagających rozwój mowy dziecka i wpływa bezpośrednio na motorykę małą i dużą. Polecana jest dla maluchów z zaburzeniami mowy, jąkaniem oraz z zaburzeniami koncentracji, wymagającymi usprawniania percepcji słuchowej. Tu Pani Agata Skwierawska- Kwaśny nauczyła nas 4 piosenek ( ograniczał nas czas), idealnych dla dzieci przedszkolnych. Szybko wpadają w ucho, bardzo przyjemnie się je obrazuje. Co ciekawe, wszystkie można dowolnie modyfikować- podczas śpiewania można bawić się własnym ciałem lub używać instrumentów muzycznych - wszystko wg własnej wyobraźni i możliwości dzieci.
Co dla mnie ważne, takowe ćwiczenia z piosenką są dobre zarówno dla dzieci bez jakich koleiwek zaburzeń jak i tych, które mają trudności z poruszaniem się, mają zaburzenia orientacji przestrzennej, zaburzenia w schemacie własnego ciała, brak koncentracji, zaburzenia nadruchliwości lub "niezgrabności" ruchowej. Na długo zapamiętam te warsztaty i z wielką przyjemnością wybrałabym się na kolejne tego typu.



Kolejne warsztaty, na które się wybrałam to GRAFOLANDIA- wspomaganie rozwoju dużej i małej motoryki. O tym mogłabym pisać w nieskończoność. Sami wiecie, że uwielbiam ćwiczyć z moimi dziećmi zarówno ręce jak i całe ciało podczas różnego rodzaju ćwiczeń. Dzięki Pani Marcie Kudła s.C doznałam nowych inspiracji, które z pewnością pokażę na blogu za jakiś czas- jeszcze dziś stworze mojemu dziecku wieszakowo- klamerkowe imię do odtwarzania i ćwiczenia małych paluszków, Dostałam skrypt z mnóstwem zabaw, których nie znałam a na pewno wykorzystam zarówno w domu jak i w pracy z dziećmi przedszkolnymi. Tu też nauczyłam się jak radzić sobie z mniej skupionymi maluchami, które czasem z powodu impulsywnego charakteru trochę rozbijają zajęcia innym rówieśnikom.

Pamiętajmy : Zanim zaczniemy uczyć dziecko posługiwania się ręką ( by sprawnie mogło rysować i pisać), skupmy się przede wszystkim na jego wszechstronnej aktywności ruchowej !

Motoryka duża jest motorem napędowym dla motoryki małej nie odwrotnie- to pewnie wie większość nauczycieli, jednak informacja ta powinna również trafić do rodziców. Nie siedźmy i nie strofujmy dziecka dobrym trzymaniem nożyczek, kredki czy pędzelka jak nie potrafi złapać piłki czy przewraca się podczas biegania.  Dziękuję Pani Marcie o przypomnieniu tej ważnej zależności :)

Trzecim warsztatem choć już bardziej teoretycznym, który wybrałam nazywał się : PAMIĘĆ I KONCENTRACJA UWAGI PRAKTYCZNE TECHNIKI I ĆWICZENIA prowadzony przez Panią Małgorzatę Aszyk. Przyznam szczerze, byłam bardzo zainteresowana choć patrząc na mentorkę w głowie miałam bajkową tabliczkę mnożenia, którą stworzyła. Bo jak można tak trudną do nauczenia rzecz dla dzieciaków przekazać w formie bajek ? A no można i dowiedziałam się o tym zdecydowanie za mało. Żałuję, że nie było więcej czasu by przyjrzeć się tej cudownej metodzie ale mam nadzieję, że kiedyś będę mogła mieć te pomoce w swoich rękach. Wracając do tematu koncentracji- jest to niezwykle ciężka dziedzina. Jak pomóc dziecku z nadpobudliwością ruchową bądź z zaburzeniami integracji sensorycznej ? Jak współpracować z grupą gdy pojawi się w niej ktoś z tego rodzajem zaburzeniem ( a w każdej grupie dzieci jest choć jedno takowe). W skrypcie i na wykładzie jest cudowny wpis na temat czasu koncentracji dziecka, który chcę Wam pokazać:

1. Dziecko 2-4 letnie koncentruje się 5-15 minut
2. Dziecko  5-7 letnie ok. 15-20 minut
3. Dziecko 8-10 letnie ok. 25-35 minut
4. Dziecko 11-13 letnie ok 35-45 minut
5. Dziecko 14-16 letnie 45-55 minut

Wszystkie przedziały są ustalone umownie. Koncentracja na najwyższym poziomie utrzymuje się przez 10 minut, po tym czasie spada do 60 %. Nie należy zatem wymagać od dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych by usiedziały w ławeczkach bez kręcenia się, rozglądania więcej niż 15-20 minut.

Podczas tych warsztatów odprężyłyśmy sie po pełnym wiedzy i doświadczeń dniu poprzez ćwiczenia relaksacyjne.


Między warsztatami przeprowadzony został również godzinny wykład przeprowadzony przez gościa specjalnego czyli Panią Józefę Skierawaską na temat"dzieci odrzuconych w przedszkolu i szkole" Tu wzbogaciłyśmy swoją wiedzę i dowiedziałyśmy się skąd się takowe odrzucenie bierze, jakie są przyczyny i skutki, jak pracować z dzieckiem a przedewczystkim rodzicami w sytuacji powyżej. Przyznam szczerzę, że słuchałam z zapartym tchem.


W przerwach między warsztatami można było napić się kawy, herbaty i nabyć mnóstwo pomocy dydaktycznych. Na tym stoliku była tak duża różnorodność tematyczna, że z pewnością każdy znalazł coś dla siebie.


Co ważne każda z Pań po warsztatach otrzymała certyfikaty, materiały pomocnicze, płyty z muzyką(gdy wybrały warsztaty muzyczne).





fotorelacja zrobiona przez : fot. Patrycja Chyła 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2016 SchwytaneChwile , Blogger